یونسکو

یونسکو تلخیص انگلیسی سازمان آموزش،دانش و فرهنگ سازمان ملل سازمانی است که با اندیشه تامین صلح در دنیا با استفاده از آموزش،علوم طبیعی،علوم اجتماعی و انسانی،فرهنگ،دانش و ارتباطات به فعالیت خود ادامه میدهد.

فهرست میراث جهانی یونسکو چیست؟

در هفدهمین کنفرانس عمومی یونسکو در سال 1972 با قبول نمودن قرارداد حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان قدم های مهمی برداشته شد. ترکیه این قرارداد را در سال 1983 امضاء نمود . به موجب این قرار داد در فهرست میراث جهانی تهیه شده توسط کمیته میراث جهانی تعداد 1121 منطقه مشخص شد . در ترکیه 18 منطقه میراث وجود دارد که 16 عدد آن فرهنگی و 2 عدد نیز مختلط است . قونیه با منطقه نوسنگی چاتال هویوک در این فهرست وارد شده است. 

فهرست موقتی میراث فرهنگی و طبیعی جهانی یونسکو

یونسکو همچین فهرستی حاضر نموده است که شامل میراث هایی است که مرحله درخواست آنها برای ثبت در فهرست میراث جهانی در جریان است . این فهرست به منزله ی فهرست مقدماتی برای کشور های عضو میباشد . در کشورمان 78 میراث در این لیست وجود دارد که شامل 73 میراث فرهنگی،2میراث مختلط و 3 میراث طبیعی است.شهر قونیه با دارا بودن 8 میراث فرهنگی و 1 میراث طبیعی در این فهرست مقدماتی جایی برای خود باز کرده است.

فهرست میراث فرهنگی غیر مملوس یونسکو چیست؟

در سال 2003 یونسکو"قرارداد حفاظت از 

میراث فرهنگی غیر ملموس"را مورد پذیرش 

قرار داد و کشورمان در سال 2006 با امضای این قرارداد

موفق به قرار دادن 16 میراث غیر ملموس در این فهرست گردید.

شهر قونیه با آیین های سماع مولوی یکی از مهمترین میراث های

این فهرست است...............

چاتال هویوک سایت باستانی و یکی از کهن‌ترین سکونتگاه‌های به‌جای مانده از تاریخ بشر محسوب می‌شود. این شهرک قدیمی که در جنوب آناتولی ترکیه قرار گرفته است، به دوران نوسنگی و فراسنگی تعلق دارد. اگرچه چاتال‌هویوک محل استقرار کهن‌ترین تمدن انسان‌ها محسوب نمی‌شود، صاحب‌نظران این منطقه را زادگاه هنر می‌دانند.چاتال هویوک که یکی از برترین جاهای دیدنی ترکیه به ‌شمار می‌رود، در طول تاریخ طولانی خود، سیر تکامل انسان‌ را به وضوح مشاهده کرده است و تاریخچه‌ای از مهم‌ترین تحولات انسان‌ را نزد باستان‌شناسان بازنمایی می‌کند.

منطقه نوسنگی چاتال هویوک

شهر قونیه

شهری ستاره دار که آثار چشم نواز و مشعشع دوره سلجوقی را در خود جای داده است. پایتخت قدیمی تمدن اسلامی-ترکی آناتولی:قونیه.

مسجد اشرف اغلو
افق های دریاچه بیشهیر مکانی است که زیباترینغروب آفتاب را به نمایش میگذارد.درست در کنار آن نیز معبدی اعجاب انگیز و تماشایی که با هر نوای اذان گویی جانی دوباره می یابد:مسجد اشرف اغلو.سر درش،مهراب مزین به کاشی کاری سبک سلجوقی،ستون های چوبی اش،سقف چوبی قلم کاری شده اش و زیبایی های بیشمارش گویی موزه ای اعجاب انگیز را به اذهان متبادر می سازد.
افلاطون پینار
قونیه در ابتدا تحت فرمان هیتی‌ها بود. از آثار این حکومت در قونیه می‌توان به پینار افلاطون اشاره کرد که روی چشمه‌ای بنا شده است. گفته می‌شود مزار افلاطون در قونیه قرار دارد.بنای یادبود افلاطون‌پینار از این جهت دارای اهمیت است که با انتقال باورهای هیتی‌ها به بعد معماری با رویکرد زیبایی‌شناختی ساخته شده است. این چشمه یادبود که نمونه بارزی از مهندسی آب در آناتولی است، از آن جهت که منعکس‌کننده فن‌آوری و ساخت سنگهای خوب آن دوره است، از سایر آثار متمایزتر می‌باشد. و هنوز مشخص نیست که با چه هدفی ساخته شده است ... اگرچه نظرات مختلفی از سوی محققین ارائه شده ولی هیچ کدام قطعی نبوده‌اند.بنای یادبود افلاطون‌پینار با چیدمان، ظاهر و طرز کار ظریف خود جلب توجه می‌کند. این بنای تاریخی یکی از سیستم‌های نادر آب است که آب روان را با سیستم سد مانند جمع می‌کند و سبب صرفه‌جویی در استفاده از آب می‌شود. به دلیل همه این ویژگی‌ها در سال 2014 در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.