استانبول

استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه، دروازه اروپا و پایتخت فرهنگ این کشور است. این کلان‌شهر، سومین شهر توریستی دنیا محسوب می‌شود و یکی از مقصدهای سفر پرطرفدار برای ایرانی‌ها است.گشت‌وگذار در شهر، بازدید از جاهای دیدنی مهم استانبول، خرید در مراکز خرید مدرن و لوکس، سر زدن به بازارهای سنتی و پیاده‌گردی در محله‌ها و خیابان‌های مشهور این شهر بخش اصلی سفر را تشکیل می‌دهند. 

جاذبه های گردشگری استانبول

مسجد ایا صوفیه

 معماری بخش قابل توجهی از گردشگری در ترکیه را به خودش اختصاص داده و مسجد ایاصوفیا از معروف‌ترین و بهترین جاذبه های گردشگری استانبول به شمار می‌رود. این مسجد سرگذشت جالبی دارد که خواندنش خالی از لطف نیست.ایاصوفیا سال‌های خیلی دور به عنوان معبدی برای عبادت مسیحیان بنا شد و در گذر زمان و با تغییر امپراطوری‌ها مورد استفاده پیروان ادیان دیگر هم قرار گرفت. این بنا هزاران سال کلیسای امپراتوری روم شرقی بود. از قرن پانزده به عنوان مسجد بازسازی شد و تا کنون که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شده به نام مسجد شناخته می‌شود.جالب اینکه در دوره‌ای در تاریخ کشور ترکیه این محل به موزه تبدیل شده بود و تا سال ۲۰۲۰ هم موزه ماند. از سال ۲۰۲۰ مسجد خوانده شد و بعد از چندین سال نماز جماعت در این مکان برگزار شد. ایاصوفیا در بخش اروپایی‌نشین استانبول و محله سلطان احمد واقع شده است.

مسجد آبی (مسجد سلطان احمد )

مسجد سلطان احمد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استانبول است که با کاشی‌های آبی رنگ بنا شده و به مسجد آبی معروف است. این مسجد در قلب شهر استانبول واقع شده و به عنوان یک اثر هنری عثمانی برجسته شناخته می‌شود. سلطان احمد اول این مسجد را ساخت و پس از مرگ هم در همین مکان دفن شد. به همین دلیل به نام مسجد سلطان احمد شناخته می‌شود.

کاخ توپکاپی

کاخ طوپقاپو که با نام قصر توپکاپی هم شناخته می‌شود گنجینه دیگری از معماری و تاریخ کشور ترکیه و شهر استانبول است که سلطان محمد دوم آن را ساخته و قرن‌ها بزرگ‌ترین مرکز اداره امپراتوری دولت قدرتمند و شکوهمند عثمانی بوده است.قصر توپکاپی به دلیل موقعیت خاصی که این کاخ در آن واقع شده از هر طرف به دیگر جاذبه‌های توریستی در استانبول اشراف دارد. از شمال به دماغه طلایی، از جنوب به دریای مرمر و از سمت شمال شرق، این کاخ به تنگه بسفر می‌رسد. با بازدید از این منطقه می‌توانید مجموعه کاملی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول ببینید و لذت ببرید. سالن شیشه‌ای داخل کاخ با نورپردازی‌های خیره‌کننده و منظره دیدنی به سمت تنگه بسفر، تنها یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر کاخ توپکاپی حساب می‌شود.

کاخ دولما باغچه

تنها کاخ و محل سکونت امپراطورهای عثمانی، قصر توپکاپی نبوده و کاخ دولما باغچه هم از اقامتگاه‌های این پادشاهان و جلوه‌ای از شکوه آن‌ها بوده است. این کاخ که در قرن ۱۹ ساخته شده، یکی از پر زرق و برق ترین کاخ های جهان است که مرکز اداری اواخر امپراتوری عثمانی بوده و آخرین سلاطین عثمانی در آنجا ساکن بوده‌اند. این کاخ که در ناحیه اروپایی بشیکتاش و در نزدیکی میدان تکسیم واقع شده است؛ ترکیبی نفیس از سبک‌های مختلف معماری و عناصر باروک، روکوکو، نئو کلاسیک و معماری سنتی عثمانی است.

آب انبار تاریخی باسیلیکا

آب‌ انبار تاریخی باسیلیکا یا مخزن آب باسیلیکا در قلب استانبول واقع شده و در روزگار خود نقشی بسیار مهم در تأمین آب شهر ایفا می‌کرده است. این بنای غول‌پیکر زیرزمینی، با سلسله‌مراتب و اتاق‌های پیچیده، شاهکاری از مهندسی آب دوره باستانی را به تصویر می‌کشد. از آب‌انبار تاریخی باسیلیکا در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی می‌شده و امروزه یک موزه و محل گردشگری برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری است. مخزن آب باسیلیکا در منطقه فاتح و در نزدیکی کاخ توپکاپی و مسجد آبی واقع شده است.

کلیسای چورا

کلیسای چورا یا موزه کاریه، یکی از قطب‌های فرهنگی و معماری استانبول است که تاریخ کهن و زیبای این شهر را به تصویر می‌کشد و به خاطر موزاییک‌های دیواری و نقاشی‌های دیواری‌اش، شهرت جهانی دارد. فضای داخلی کلیسا از با موزاییک‌هایی پوشیده شده است که زندگی مسیح و حضرت مریم را به تصویر می‌کشند و نقاشی‌های دیواری آن به موضوعات مرگ و رستاخیز می‌پردازند.

این کلیسا هم در مرکز استانبول قرار دارد و به عنوان یک شاهکار هنری از امپراتوری بیزانس شناخته می‌شود. کلیسای چورا پس از ورود اسلام به ترکیه ابتدا تبدیل به مسجد و سپس تبدیل به موزه‌ای برای بازدید علاقه‌مندان به سفر به تاریخ بیزانس شده است.

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا، از زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول است که ترکیبی از معماری عثمانی و زیبایی‌های هنری و فرهنگ و تاریخ این شهر را با هم دارد. بسیاری از مردم مسجد رستم پاشا را به دلیل کاشی‌های خیره‌کننده داخل آن، نسخه کوچک‌تری از مسجد معروف آبی توصیف می‌کنند. قدمت این کاشی‌ها به قرن شانزدهم می‌رسد و ظاهری واقعاً تزئینی و دیدنی به مسجد می‌بخشد.کاشی‌های آبی رنگ و نقش و نگار اسلیمی روی دیوارهای مسجد رستم پاشا، مسجد شیخ لطف الله اصفهان را در ذهنتان تداعی می‌کند. هنر اسلیمی و رنگ آبی پرشین در مسجد رستم پاشا یادآور پیوند تاریخی میان ایران و عثمانی در گذر زمان است. مسجد رستم پاشا در منطقه فاتح و محله رستم پاشا واقع شده است.مسجد رستم پاشا در منطقه کاخ توپکاپی و یکی از پر جنب‌وجوش‌ترین محله‌های استانبول و نزدیک به بازار ادویه واقع شده و یکی از جواهرات فرهنگی زیبا و کم‌تر شناخته‌شده استانبول است در سفر خود حتما باید از آن بازدید کنید.

برج گالاتا

برج گالاتا یک برج سنگی تاریخی است که در منطقه گالاتا واقع و در سال ۱۳۴۸ در امپراتوری بیزانس ساخته شده است و برای سالیان طولانی، کاربری آن برج مراقبت، زندان و برج آتش نشانی و غیره بوده است. این برج مخروطی شکل با ارتفاع ۶۷ متر یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استانبول است و چشم‌ انداز پانورامایی شگفت‌انگیزی از شهر را به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید به قله برج بروید تا از مناظر و محیط اطراف که شامل تنگه بسفر و خط افق شهر است، دیدن کنید.امروزه این یک جاذبه توریستی محبوب و نمادی از تاریخ و فرهنگ غنی استانبول است و به عنوان مکانی برای رویدادهایی مثل کنسرت و جشنواره‌های فرهنگی استفاده می‌شود و آن را به بخش پر جنب‌وجوشی از صحنه فرهنگی شهر تبدیل می‌کند.

میدان تکسیم

میدان تقسیم، دروازه‌ای برای ورود به خیابان شلوغ استقلال و به‌عنوان صحنه‌ای پویا عمل می‌کند که می‌توان در آن نبض شهر را به وضوح احساس کرد. این میدان با تاریخچه طولانی خود، شاهد تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در استانبول است و در طول تاریخ با نام‌های مختلف شناخته شده و امروزه نقطه‌ای مهم در مسیرهای گردشگری و دسترسی به جاذبه‌های مختلف استانبول است.میدان تقسیم مرکز اقامت، خرید، تفریحات شبانه‌روزی و بازارهای محلی است.  در سفر به استانبول و هنگام روبرو شدن با زیبایی‌های معماری و تاریخی حوالی میدان تقسیم، فرصتی برای تجربه همزمان دو چهره متفاوت از استانبول خواهید داشت.

مسجد سلیمانیه

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استانبول مسجد سلیمانیه است که به دستور سلطان سلیمان اول ساخته شد. سلطان سلیمان اول چهارمین حاکم عثمانی پس از فتح قسطنطنیه بود و هنگام ساخت این مسجد دستور داد تا در حیاط این بنا چهار مناره ساخته شود. بلندپروازی‌های سلطان سلیمان اول محدود به ساخت چهار مناره نبود و این بنا را روی یکی از بلندترین تپه‌های استانبول بنا کرد تا به همه نقاط شهر اشراف داشته باشد.عظمت خیره‌کننده مسجد سلیمانیه یکی از متمایزترین ویژگی‌های آن است که توسط معمار افسانه‌ای، معمار سینان ساخته شده است و به عنوان یکی از شاهکارها و بزرگترین طرح‌های او شناخته می‌شود. البته فقط بزرگی الهام‌بخش این مسجد با گنبد ۴۷ متری نیست که چشمگیر است؛ بلکه داخل آن هم به زیبایی تزئین شده است. بازی نور و فضاها در نیمه گنبدهای پشتیبان در شمال غربی و جنوب شرقی و فضاهای قوسی به یادماندنی در جنوب غربی و شمال شرقی بسیار چشم‌نواز است.

مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح استانبول یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استانبول است که اهمیت بالایی در این شهر دارد. محلی که مسجد فاتح در آن واقع شده پیش از تبدیل به مسجد در واقع یک کلیسا بود که در دوره سلطان محمد دوم ساخت آن تکمیل شد. این کلیسا Apostles نام داشت و بعد از مسجد ایاصوفیه مهم‌ترین بنای تاریخی استانبول به شمار می‌رفت. مسجد فاتح در محله‌ای با همین نام در نزدیکی میدان فوزی پاشا قرار گرفته است.مجموعه مسجد فاتح دارای چندین بنای دیگر از جمله مدرس (دبیرستان مذهبی)، خوابگاه طلاب، آسایشگاه، کتابخانه، بیمارستان، بازار، حمام و مقبره بوده که متأسفانه امروزه فقط مدارس، کتابخانه، آسایشگاه و مقبره‌ها باقی مانده‌اند و سایر سازه‌ها در اثر آتش‌سوزی، زلزله و ساخت جاده در دهه ۱۹۵۰ تخریب شدند.صحن مجموعه مسجد فاتح یکی از بزرگ‌ترین عرصه‌های مسجد است و از این رو مراسم مهم ختم مردم در مسجد فاتح برگزار و هر چهارشنبه هم بزرگ‌ترین بازار خیابانی استانبول (Fatih Pazarı) در اطراف مسجد فاتح برپا می‌شود.

بازار بزرگ استانبول

بازدید از بناهای تاریخی و آشنایی با معماری دوران عثمانی اگرچه اتفاق ارزشمندی است؛ اما به این معنا نیست که از بازارهای جذاب استانبول و از معاشرت با مردم محلی غافل شویم. بازار بزرگ سرپوشیده استانبول اولین مرکز خرید در جهان است که در یک محله کامل در یک شهر واقع شده است. تصور کنید یک محله بزرگ از شهرتان فقط بازاری بسیار بزرگ و سرپوشیده باشد! اینطور بهتر می‌توانید به عظمت بازار بزرگ استانبول پی ببرید.این بازار حدود ۶۱ گذر و ۳هزار حجره دارد و در هر گذر و راسته می‌توانید به دنبال دسته کالای مشخصی بگردید. این بازار ابتدا بازار پارچه‌فروش‌ها بود و کم کم طلا و جواهر و دیگر کالاها در گذر زمان به آن اضافه شد. در حال حاضر به اندازه‌ای کالاهای متنوع در این مکان خرید و فروش می‌شود که محال است وارد بازار شوید و دست خالی برگردید. بازار بزرگ استانبول در منطقه فاتح و در کنار دیوار ارگ تاریخی استانبول قرار دارد.

آنتالیا

آنتالیا در واقع یکی از استان‌های کشور ترکیه است که از لحاظ گوناگون، اهمیت دارد. استان آنتالیا درون خود، یک شهر هم با همین عنوان دارد که مرکز این استان است و غیر از آن مناطق دیگری هم مانند بلک، کمر، لارا و غیره نیز در آن قرار گرفته‌اند که یکی از دلایل اهمیت آن‌ها، جاذبه‌های گردشگری‌شان است. این استان در قسمت جنوب غربی کشور ترکیه و بین رشته‌کوه توروس و دریای مدیترانه قرار گرفته است، اما در جواب اینکه شهر آنتالیا کجاست، باید بگوییم که این شهر تقریبا در مرکزیت استان آنتالیا قرار دارد و از جنوب به دریای مدیترانه می‌رسد و جنوب غربی آن در همسایگی شهر و منطقه کمر است. با استفاده از نقشه آنتالیا در ترکیه، موقعیت آنتالیا بهتر معلوم می‌شود. غیر از این مورد، در ادامه به بررسی شهرها و مناطق مهم دیگر این استان هم می‌پردازیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

جاذبه های گردشگری آنتالیا

برج ساعت 

برج ساعت یکی از جاهای دیدنی آنتالیا است که تمام گردشگران در سفر به آنتالیا از آن بازدید می‌کنند. این برج که قدمت آن به قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد، نمادی از ایستادگی و استواری است. با بنایی ساخته شده از سنگ‌هایی تراشیده، این برج تنها بازمانده‌ از ۸۰ برجی است که در گذشته اطراف شهر آنتالیا ساخته شده بودند. محل فعلی برج ساعت، میدان کاله کاپيسی است و در ابتدای قسمت قدیمی شهر قرار دارد. تضاد بنای قدیمی برج با ساختمان‌های مدرن هتل‌ها و رستوران‌ها و احاطه شدن آن با درختان و بوته‌های سبز، به آن زیبایی متفاوتی بخشیده است. 

آبشار دودن

آبشارهای دودن، مجموعه‌ای از دو آبشار خیره‌کننده و زیبا هستند؛ آبشارهایی که از مشهورترین جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می‌روند و هر بیینده‌ای را باشکوه خود متحیر می‌کند. این آبشارها که با فاصله حدودی ۱۷ کیلومتر از یکدیگر قرار گرفته‌اند، دسترسی راحت و امکانات مناسبی دارند و هزینه تفریح و خوش‌گذرانی در اطراف آن‌ها بسیار کم است. شرکت در انواع تفریحات آبی، گردش و پیک‌نیک، پیاده‌روی و تماشای چشم‌اندازهای سرسبز طبیعی از جمله فعالیت‌های محبوب گردشگران در آبشارهای دودن هستند.

تونک تپه

تونک تپه با ارتفاع ۶۱۸ متر یکی از دیدنی های آنتالیا است که در غرب شهر قرار دارد. در بالاترین‌ نقطه از تپه، یک رستوران گردان، یک کلاب و یک هتل جای گرفته‌اند و مناظر زیبایی از شهر، خلیج و کوه‌های اطراف را به بازدیدکنندگان و گردشگران عرضه می‌کنند. علاوه بر کوهنوردی، می‌توانید با استفاده از تله کابین تونک تپه نیز به بالای آن دسترسی داشته باشید. 

غار کارائین

غار کارائین که با نام غار کاراین نیز شناخته می‌شود، یکی از مکان های دیدنی آنتالیا است که در گذشته‌های دور محل زندگی انسان پیش از تاریخ بوده است. باستان‌شناسان یافته‌هایی را از هر دو دوران پارینه‌سنگی زیرین و پارینه‌سنگی میانی در این غار کشف کرده‌اند. آثار کشف‌شده در غار شامل استخوان‌ها و دندان‌های انسان دوران نوسنگی می‌شود. تعدادی از این یافته‌ها در قالب یک موزه در محل غار، در معرض دید بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گرفته‌اند.

مسجد مناره ییولی

یکی از جالب توجه‌ترین آثار تاریخی آنتالیا، مسجد یولی مناره است که توسط سلطان سلجوقی، علاءالدین کیقباد بین سال‌های ۱۲۱۹ الی ۱۲۳۶ میلادی ساخته شد. این مسجد نمونه‌ بارزی از معماری دوران سلجوقی است. مناره‌ این مسجد شکلی استوانه‌‌ای دارد و دارای یک گنبد چندضلعی در قسمت بالایی‌اش است. مسجدی که در قرن چهاردهم میلادی در کنار این مناره ساخته شده، همچنان مورد استفاده است. این مناره دقیقا در نزدیکی دروازه‌ ورودی قدیمی شهر قرار دارد. در قسمت پشت مناره‌ یولی، یک برج ساعت از دوران عثمانیان به‌همراه چندین مقبره در اطراف آن واقع شده‌‌اند.

دروازه هادریان

دروازه‌ هادریان یکی از شگفت‌انگیزترین ورودی‌های کالیچی است. بخش‌های زیادی از دیوارهای مربوط به یونان و روم باستان در این منطقه سالم باقی مانده‌اند که «دروازه‌ هاردیان» یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. این دروازه در سال ۱۳۰ پس از میلاد به افتخار ورود امپراتور روم باستان، یعنی هادریانوس به این شهر ساخته شد. بنای دروازه دارای یک در ورودی از جنس سنگ مرمر با سه طاق قوسی‌شکل است که توسط برج‌هایی در کناره‌هایش مستحکم و با مجسمه‌ها و حکاکی‌های زیبا آذین‌بندی شده است. اگر از زیر طاق‌های این دروازه عبور کنید، می‌توانید از تماشای حکاکی‌های روی سقف آن لذت ببرید؛ حکاکی‌هایی که به‌خوبی طی زمان سالم مانده‌اند.

لارا

اگر از طرف شرق شهر آنتالیا ۶ کیلومتر پیش بروید با منطقه‌ای بی‌نظیر روبه‌رو می‌شوید که دیدن آن خالی از لطف نیست. لارا نزدیک‌ترین منطقه‌ تفریحی گردشگری به شهر آنتالیا با سواحل شنی و سنگ ریزه‌ای و آب‌های شفاف با موج‌های نرم و ملایم دریای مدیترانه‌ است. انواع پلاژها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و قایق‌سواری، صندلی‌های ساحلی، باشگاه، پارک عجایب، زمین والیبال ساحلی و زمین فوتبال و... از جمله امکانات این مجموعه‌ تفریحی است.

آسپندوس

یکی از عمده دلایلی که دوست‌داران تاریخ به آنتالیا سفر می‌کنند، آسپندوس است که در ۴۰ کیلومتری آنتالیا و در هشت کیلومتری شهر سریق قرار دارد. این مکان تاریخی دارای یک آمفی تئاتر رومی است که به عقیده‌ برخی، از جمله سالم‌ترین آثار باستانی بازمانده در نوع خود است و در زمره‌ برترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه قرار دارد. روزهای اوج این شهر باستانی، قرن‌های دوم و سوم میلادی بودند که این آمفی تئاتر باستانی طی آن دوران، در سال ۱۵۵ بعد از میلاد در زمان پادشاهی امپراتور رومی، مارکوس اورلیوس ساخته شد. زمانی این مکان مهم‌ترین مرکز تجاری شهر آنتالیا و بزرگ‌ترین مرکز پرورش اسب به شمار می‌رفت. امروزه از آسپندوس برای برگزاری جشنواره‌های مهم هنری استفاده می‌شود. علاوه بر این تئاتر که به‌طور کامل بازسازی و مرمت شده و می‌تواند ۲۰ هزار نفر را در خود جای دهد، به نظر می‌رسد بیشتر مخروبه‌های دیگر آسپندوس تنها برای برخی از افراد خاص دارای جذابیت باشد.

بسکوناک

بسکوناک یا بشکوناک نام پارک ملی بین آنتالیا و آنالیا است که از نظر طبیعت، چشم‌اندازهایی زیبا دارد و از نظر دمای هوا، سردتر از مناطق ساحلی است.

چشمه کارست

نواحی اطراف آنتالیا مملو از چشمه‌های کارست، گودال و آبشارهای گوناگون است. چشمه کارستی حاصل نفوذ آب مخازن بزرگ‌تر زیرزمینی در یک مخزن کوچک‌تر و خروج آن از چشمه است. آهک حاصل از آب این چشمه‌ها، طی دوره‌ای تقریبا یک و نیم الی دو میلیون ساله، موجب ایجاد پلکانی آهکی، شبیه به آنچه شده است که در پاموکاله (واقع در جنوب غربی ترکیه) وجود دارد. کرگوز و پینارباسی که در شمال غربی ترکیه واقع شده‌اند، چشمه‌ها و گودال‌هایی دیدنی دارند. دودنباسی نیز دارای آبشارهایی پلکانی است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

غار کوکایین

غار کوکاین در اعماق کوهستان‌های آنتالیا قرار گرفته است. این غار ۶۰۰ متر طول دارد و برای اولین بار توسط ک. کوکتن کشف شد. یافته‌های او نشان می‌دهد، ساکنانی در غار کوکاین در دوران ماقبل تاریخ زندگی می‌کردند. در ورودی این غار آب‌انبار بسیار بزرگ رومی واقع شده است که خود نشان از سکونت انسان‌ها در دوران گذشته دارد. این غار بزرگ دارای استالاگمیت‌های (چکیده‌سنگ) غول‌پیکری است که اشکال عجیبی دارند. اگر می‌خواهید این غار را به‌طور کامل جستجو کنید، کفش‌های مناسب و مستحکم بپوشید و همراه خود چراغ‌قوه بیاورید و به یاد داشته باشید کف این غار لغزنده است.

 

آبشار و رودخانه‌ ماناوگات 

قایق‌سواری در مسیر روخانه‌ ماناوگات یکی از تفریحات پرطرف‌دار مردم آنتالیا و گردشگرانی‌ است که به این شهر سفر می‌کنند. این روخانه که از جنوب کوه‌های طرس جاری می‌شود، دارای آبشار زیبایی به همین نام است. آبشار ماناوگات در چهار کیلومتری مسیر رودخانه قرار دارد؛ مکانی زیبا، پوشیده از درختان صنوبر که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح می‌رسد.