جزیره زیبای کیش از هزاران سال پیش مسکونی بوده و یکی از مهمترین پایگاه های بازرگانی خلیج فارس است.
جزیره زیبای کیش از هزاران سال پیش مسکونی بوده و یکی از مهمترین پایگاه های بازرگانی خلیج فارس است.

جزیره کیش از هزاران سال پیش مسکونی و یکی از مهمترین پایگاه های بازرگانی خلیج فارس بوده است.این جزیره با داشتن آب شیرین و فضای سبز طبیعی علاوه بر محل مناسب جهت استراحت برای تجدید ذخیره آب شیرین نیز دریانوردان را به سوی خود جذب کرده است.

هرچند از تاریخ کیش در دوره پیش از اسلام اطلاعات دقیقی در دست نیست اما گفته میشود این جزیره از دوران باستان مکانی آباد و شناخته شده بوده است .یونانیان آن را به ونوس الهه رویش ،عشق،زیبایی،شادی،اصالت و مرکور خدای فصاحت،تجارت و فلاحت نسبت میدادند.

در سال 365 هجری قمری خاندان <بنی قیصر > حکومت کیش را در دست داشتند و خراج گذار ایالت فارس به شمار میرفتند تا اینکه اتابکان فارس تصمیم گرفتند که کیش را مستقیما زیر نظر خود اداره کنند و بنی قیصر را براندازند.

شهر تاریخی حریره 

دوران عظمت و شکوفایی جزیره کیش از قرن چهارم هجری و پس از وقوع زلزله در سیراف آغاز شد و ویرانه های بر جا مانده در شمال جزیره کیش روایتگر دوران شکوه و عظمت کیش است.شهر تاریخی حریره به شماره 1886 در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است. حریره در سال های رونق خود به عنوان نقطه مرکزی در مسیر راه آبی ابریشم،محل اصلی مبادلات تجاری بین غرب و شرق بوده است.یک بندر شهر تجاری با شکوه و ثروتمند که از قرن چهارم تا اواسط قرن دهم هجری قمری ، چون نگینی درخشان در خلیج فارس پذیرای تجار و جهانگردان از جای جای پهنه گیتی بوده است.

شهر تاریخی حریره شامل عمارت اعیانی،حمام تاریخی،مسجد جامع،کارگاه شیشه گری،مجموعه بندر گاهی شهر حریره،تونل و چاه های دست کند بندر گاه،کارگاه تهیه شیره ی خرما میباشد که مجموعه درخت سبز و آب انبار سنتی با این محوطه تاریخی همجوار هستند.

راه اندازی پژوهشکده میراث فرهنکی و موزه حریره جهت پررنگ کردن نقش محوطه تاریخی و تبدیل آن به عنوان پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، قدمی مثبت در جهت ثبت آن در فهرست جهانی یونسکو بوده است.

شهر زیر زمینی کاریز

شهر زیر زمینی کاریز یکی از مناطق گردشگری و تاریخی جزیره کیش میباشد و بیش از 2500 سال قدمت دارد.این قنات در عمق 16 متری زیر زمین قرار گرفته است و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان ها میباشد.با توجه به بستر آهکی_مرجانی میزبان آن که حاصل فعالیت مرجان های عهد حاضر است،سن آن بیش از چند هزار سال نمیتواند باشد.وسعت این قنات 10000 متر مربع است.

آب انبار سنتی 

این بنا به سبک آب انبار های سنتی فلات ایران با 5 بادگیر و 2 مخزن استوانه ای آب در سال 1373 هجری شمسی و به منظور معرفی بنای مبتکرانه ایرانی به گردشگران خارجی و داخلی در محل یکی از آب انبار های قدیمی و مخروبه جزیره کیش ساخته شده است.

معماری این آب انبار با دیگر آب انبار های کیش متفاوت است و طبق پژوهش های صورت گرفته تاسیسات انتقال و ذخیره آب شیرین از اجزاء اصلی معماری شهر حریره بوده است .آب انبارهای مستطیل شکل بسیاری در ابعاد و عمق های مختلف در حریره وجود دارد.

همچنین رشته قنات های متعدد در جزیره کیش کشیده شده بود که بخش زیادی از آب مصرفی اهالی را تامین میکرده است.

این آب انبار سنتی واقع در جنوب حریم شهر تاریخی حریره و در محل یکی از بزرگترین مخازن آب انبار های قدیمی حریره در سال 1371 هجری شمسی و به سبک یزدی ساخته شده است.در سال 1396 این آب انبار به منظور راه اندازی کافی شاپ و رستوران سنتی و فعالیت های توریستی گردشگری بازسازی شد و در سال 1400 با راه اندازی بخش نمک درمانی و موزه قرآن مجددا فغالیت مجموعه آغاز شد.

مجموعه تک بادگیر تاریخی کیش 

این مجموعه در سمت غربی جزیره زیبای کیش واقع شده که یکی از مناطق بومی نشین و قدیمی جزیره نیز میباشد.در گذشته به این محله شعیبه گفته میشده و ساخت آن به زمان انتقال اهالی روستای ماشه به غرب جزیره به عنوان محل جایگزین در منطقه سفین باز می گردد.این خانه متعلق به ابراهیم سعیدی کیشی(از تجار به نام کیش) بوده است.

روستای باغو

روستای باغو در حاشیه جنوبی جزیره واقع شده است و تنها روستای قدیمی کیش میباشد.در بخش شمالی این روستا تعداد نه گونه درخت مشاهده شده که برخی از آنها از گونه های نادر میباشند و تعداد آنها در جزیره انگشت شمار است . این گونه ها شامل: 

1-کنار

2-کهور(غاف)

3-لور(انجیر بنگالی)

4-اصبار(تمر هندی)

5-بمبر

6-گرت

7-لمبو میباشد.

مساجد 

مسجد باغو کیش

مسجد امیر(سید شبر)

مسجد ماشه کیش

کاخ ها

کاخ مرجان کیش

کاخ کیش الیت

کاخ نخست وزیری(گالری هنر های معاصر کیش)

جاذبه های گردشگری کیش

بازار فرانسه

آهوان آزاد کیش

سایت لاکپشت ها

ساحل کلبه هور

کشتی یونانی

اسکله بزرگ تفریحی

اسکله دامون

اسکله مرجان

اسکله سیمرغ

اسکله میر مهنا

اسکله ماریانا

اسکله پدیده