استانبول

راهنمای زندگی در استانبول به همراه چند نکته مهم برای مهاجرت
بزرگ‌ترین شهر و پر جمعیت‌ترین شهر ترک‌نشین در کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی این کشور است. جمعیت این شهر در آمار سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵٬۰۶۷٬۷۲۴ نفر گزارش شده‌است. استانبول دومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه محسوب می‌شود. همچنین این شهر بزرگ‌ترین کلان‌شهر اروپا می‌باشد.این شهر در کنار تنگه بسفر، دریای مرمره و دریای سیاه قرار دارد. تنگه بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قارهٔ جهان گسترده شده‌است. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.

جاذبه‌های گردشگری استانبول

 

آنتالیا

اطلاعات سفر به آنتالیا

این شهر که به عنوان مرکز گردشگری و تفریحی در ترکیه محسوب می‌گردد دارای جاذبه‌های فراوان می‌باشد. در این شهر بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاه‌ها خود نمائی می‌کند. در این شهر و در بخش قدیمی و تماشائی آن منطقه قلعه‌ایچی (درون قلعه) قرار دارد. بافت خاص منطقه که شامل خیابان‌های کم عرض و پیچ در پیچ بوده به همراه خانه‌های قدیمی که توسط دیوارهای قدیمی محصور شده، بسیار جلب توجه می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی

 

مسکو

راهنمای سفر به مسکو

پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور روسیه است.دومین شهر پرجمعیت در قاره اروپا پس از استانبول ، و یازدهمین شهر پرجمعیت در جهان است. این شهر در کنار رودخانه مسکو و در ایالت فدرالی مرکزی قرار دارد و در روسیه اروپایی واقع شده‌است.

این شهر از مهم‌ترین مراکز سیاسی، اقتصادی، مذهبی، تاریخی، مالی، آموزشی و ترابری فدراسیون روسیه و اروپا به‌شمار می‌آید. کاخ کرملین، قلعه‌ای باستانی در این شهر است که محل زندگی رئیس‌جمهور روسیه و استقرار قوه مجریه این کشور است. این شهر در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز پایتخت آن کشور بود.

۴ فرودگاه بین‌المللی، ۹ ایستگاه راه‌آهن و متروی مسکو که یکی از عمیق‌ترین تونل‌های دنیاست، در این شهر قرار دارند. مترو مسکو با ۲۳۶ ایستگاه پس از متروی توکیو، بیشترین مسافران را در بین سیستم‌های متروی دنیا جابجا می‌کند.

موزه‌های مسکو

موزه جواهرات که در مجموعه موزه‌های کرملین قرار دارد، کلکسیونی از جواهرات و سنگ‌های قیمتی و قطعات منحصربفرد را به نمایش می‌گذارد. جواهرات این مجموعه، زمان حکومت تزاری در کاخ زمستانی تزار نگهداری می‌شد و در پی وقوع جنگ جهانی اول به مجموعه کرملین انتقال پیدا کرد. اولین بازدید برای عموم در سال ۱۹۶۷ اتفاق افتاد. انواع تاج‌های سلطنتی پادشاهان و ملکه‌های روس، الماس مشهور اورلوف، هدیه‌های شاهان دیگر کشورها و بسیاری سنگ‌های قیمتی در این موزه نگهداری می‌شوند.

موزه پوشکین  یکی از منحصربفردترین مجموعه‌های هنری را در خود جای داده‌است. آثار هنرمندان مشهور جهان از جمله پل سزان، تئودور روسو، ونگوک، پیکاسو و دیگران در این موزه نگهداری می‌شوند. بین سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۳، موزه هنر دانشگاه مسکو و در سال ۱۹۳۷ میلادی برای یادبود و گرامیداشت نویسنده و شاعر بنام روس؛ پوشکین نام گرفت.

موزه دولتی هنرهای ملل شرق Гоبزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی مربوط به ملل مشرق زمین را در خود جای داده‌است. هنر مردم آسیای نزدیک و دور، آسیای غربی، آسیای مرکزی و قفقاز، با بیش از ۱۴۷٬۵۰۰ قطعه به نمایش گذاشته شده‌اند. موزه در سال ۱۹۹۱ با حکم رئیس‌جمهور وقت، به مکانی برای حفاظت از میراث فرهنگی شرق تبدیل شد. همزمان با نمایشگاه‌های دائمی، موزه به‌طور منظم میزبان نمایشگاه‌های آثار هنرمندان برجسته روسی و خارجی ست.

موزه هنرهای معاصر مسکو  که مجموعه ای از هنر روسیه در قرن بیستم و بیست و یکم را به نمایش می‌گذارد. موزه ۱۵ دسامبر ۱۹۹۹ با حمایت دپارتمان فرهنگی شهرداری مسکو تأسیس شد. بنیان‌گذار آن رئیس آکادمی هنر روسیه بود که مجموعه هنری و شخصی وی که بالغ بر ۲۰۰۰ قطعه را دربر می‌گرفت و او را به یک هنرمند مشهور قرن بیستم مبدل ساخته بود از جمله اولین آثار موزه است. پس از آن همواره فعالیت موزه و مجموعه آن گسترده‌تر می‌شود.

موزه فضانوردان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های علمی و تکنیکی جهان محسوب می‌شود. تاریخ این موزه به نیمه دوم قرن بیستم بازمی‌گردد، زمانی که در سال ۱۹۶۴ میلادی بنای یادبود فاتحان فضا در مسکو پدیدار شد. برنامه‌های فضایی روسیه، ابزار و امکانات فضانوردی، ماهواره‌ها، سفینه‌ها و یادبودهای فضانوردان در این موزه به نمایش درآمده‌اند. بازدیدکنندگان موزه اذعان می‌کنند فضا برای آن‌ها پس از دیدن موزه به ذهن و زندگی انسانی نزدیک تر شده‌است.

موزه دولتی تریتیاکوف این موزه را می‌توان از بزرگ‌ترین مجموعه آثار هنر ملی روسی به حساب آورد. این موزه از لحاظ تجمع آثار هنری ارزشمند و غنی روسی معروف است. موزه تریتیاکوف دارای سه هدف اصلی ست: – کشف، حفظ و نمایش محبوبیت هنر روسی – شکل‌دادن به هویت فرهنگی روسیه و توجه جامعه و مردم به نقش بی بدیل هنر – غنابخشیدن به زندگی مردم با دسترسی آن‌ها به شاهکارهای هنر روسی. ایده تأسیس این موزه به قرن نوزدهم میلادی و سال ۱۸۵۶ بازمی‌گردد که بانی آن؛ تریتیاکوف آثار هنرمندان روسی را جمع‌آوری و رسماً در سال ۱۸۹۲ به عنوان موزه با بیش از ۲۰۰۰ اثر هنری شامل ۱۸۸۸ نقاشی و طراحی و تعدادی مجسمه گشایش یافت.

موزه بزرگ جنگ میهنی (موزه پیروزی) این موزه یک مجموعه یادبود منحصربفرد از آثار مربوط به قهرمانی‌ها و شجاعت‌های سربازان و مردم روسیه را به نمایش می‌گذارد که طی جنگ جهانی دوم رخ داد. موزه پیروزی در ماه مه ۱۹۹۵ توسط رئیس‌جمهوری وقت؛ بوریس یلتسین افتتاح شد. تصاویر، فیلم‌ها، اشیا، سنگرها، لباس‌ها و نشان‌های افتخار به شکل بسیار تأثیرگذار و زیبایی در این موزه مورد بازدید قرار می‌گیرند. موزه از تالارها و بخش‌های مختلف و باشکوهی تشکیل شده که بازدیدکننده را در فضای نبرد آن زمان قرار می‌دهد.

موزه تساریتسینو شامل مجموعه کاخ کاترین مربوط به قرن هجدم میلادی است. این مجموعه که برای بیش از بیست سال اقامتگاه کاترین؛ ملکه روسیه بوده ساخته معماران برجسته روس است. محوطه کاخ‌ها از پارک‌های بسیار زیبا، گذرگاه‌ها و پل‌ها و دریاچه و برکه‌های دیدنی تشکیل شده‌است. آثار ارائه شده در موزه ابتدا مربوط به موزه هنرهای تزیینی شوروی بود که بعدها دیگر آثار هنری روسی و خارجی نیز به آن اضافه شد. نمایشگاه‌های مختلف و پروژه‌های آموزشی هنری به ویژه مخصوص کودکان از برنامه‌های این مجموعه است. کاخ اصلی، باغ مجاور کاخ، خانه اپرا، چشمه‌ها، باغ سبز و خانه نان از جمله مکان‌هایی است که مورد بازدید عموم قرار می‌گیرند.

موزه‌ها و مجموعه کلومنسکوئه محل اقامت شاهزادگان روسی است که به قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد. این مجموعه با معماری منحصربفرد از منظر هنری و تاریخی برای روسیه بسیار بااهمیت است. در این مجموعه کلیساهای متعددی از جمله کلیسای عروج قرار دارد که یکی از اولین کلیساهای سنگی با پایه چوبی ست که ساخت آن به سال ۱۵۳۲ میلادی برمی گردد. ساختمان کلیسا عمیقاً تحت تأثیر معماری سنتی شرق اروپاست و سال ۱۹۹۴ در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت. در نزدیکی این کلیسا برج آب قرار دارد که در نوع خود دیدنی ست. قصر تزار الکسی میخاییلویچ از دیگر مکان‌های دیدنی این مجموعه به حساب می‌آید. معماری زیبای کلیساها و خانه‌های چوبی این مجموعه منحصربفرد و موزه‌های آن حاوی آثار تاریخی و هنری روسیه است. محوطه پیرامونی شامل باغ‌ها و دریاچه به رودخانه مسکو منتهی می‌شود. این مکان پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری از داخل و خارج روسیه در فصول مختلف سال و همچنین محل گردهمایی نقاشان و هنرمندان برای خلق آثار هنری با الهام از معماری و طبیعت زیبای آن است.در این مجموعه، بزرگ‌ترین جشنواره عسل هرساله برگزار می‌شود.

ارمنستان

میدان جمهوری ایروان

با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری محصور در خشکی در قفقاز جنوبی، غرب آسیا است که در سرزمین کوهستانی ارمنستان واقع است. این کشور، از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان و قره باغ، از جنوب با ایران و جمهوری خودمختار نخجوان و از غرب با ترکیه مرز مشترک دارد.پایتخت این کشور، ایروان و زبان رسمی آن ارمنی است.

جاذبه های گردشگری ارمنستان

ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان دین ملی خود اعلام کرد. این کشور خانه کلیساهای بی‌شمار و زیبایی است که اغلب در مناطقی با طبیعتی بکر ساخته شده‌اند. پایتخت ارمنستان، ایروان، یکی از سریع‌ترین شهرهای در حال توسعه در کل اروپا است و از جهانگردان سراسر دنیا استقبال می‌کند.

میدان آزادی

خیابان شمالی ایروان

خیابان آبوویان

خیابان ماشتوتس

میدان جمهوری ایروان، سمبل استقلال ارمنستان

 

جاذبه های تاریخی ارمنستان و جلوه تاریخ

دژ اربونی

دژ یا قلعه اربونی یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌هایی است که تا به امروز در تاریخ بشر ساخته شده است. قدمت این دژ باستانی به ۷۸۲ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و آن را شروع ایروان مدرن می‌دانند.

قلعه اربونی توسط پادشاه اورارتوها، آرگیشتی اول ساخته شده. در کتیبه این قلعه آمده است: به بزرگی خداوند، ارگیشتی، پسر منوآ این دژ قدرتمند را بنا کرد و آن را برای ایجاد ترس در میان دشمنان پادشاه اربونی«قلعه خون» نام گذاری کرد.

خانه اپرا

سالن اپرای ایروان در سال ۱۹۳۳ توسط الکساندر تامانیان، طراح و معمار معروف ارمنی ساخته شد. یک خانه اپرای عالی و بی‌نظر که شامل دو سالن کنسرت آرام خاچاتوریان با ۱۴۰۰ صندلی و تئاتر ملی اپرا و باله الکساندر اسپنداریان با ۱۲۰۰ صندلی است.

مکانی استثنایی که در آن می‌توانید هم از باله و نمایش‌های موزیکالش، و هم از تک‌نوازی سمفونیک و پیانو لذت ببرید.

مسجد آبی

مسجد آبی که به اسم مسجد کبود هم شناخته می‌شود، مسجدی تاریخی در ایروان است که در قرن هجدهم ساخته شد. به آن مسجد آبی گفته می‌شود چون آبی رنگ اصلی ورودی و کاشی‌ها است.

کتابخانه باستانی ایروان، کتابخانه‌ای به قدمت تاریخ

این کتابخانه یکی از مهم‌ترین گنیجنه‌های ادبی نه تنها ارمنستان بلکه کل جهان است. بنیادی به اسم ماتناداران دست نوشته‌های باستانی به زبان ارمنی و زبان‌های فارسی، یونانی، عربی، سریانی، هندی و … گردآوری کرده است. ۱۷۰۰۰ دست نوشته خاص را در این کتابخانه می‌توان دید. اگر تا حالا فقط در کتاب‌های تاریخی می‌خواندید که شاه‌ها فرمان می‌دادند حالا اینجا می‌توانید چند مورد از فرمان‌های شاه‌های صفویان را به دست خط خود پادشاه ببینید.

معبد گارنی، تنها یادگار ارمنستان پیش از مسیحیت

معبد گارنی با شکوه تمام در دل کوه‌ها قد علم کرده است و نمای آن شما را بیشتر یاد بناهای رومی می‌اندازد. معبد گارنی تنها یادگاری است که از ارمنستان پیش از مسیحیت به جا مانده است. به خاطر همین است که در میان آثار تاریخی این کشور جایگاه خاصی دارد تا جایی که سال‌ها روی اسکناس‌های این کشور جا خوش کرده بود. بعد از ورود مسیحیت به ارمنستان بیشتر کلیساها روی صومعه‌ها و نیایشگاه‌های مهر پرستی بنا شد و امروز دیگر از آن نیایشگاه‌ها خبری نیست؛ همانطور که با ورود اسلام به ترکیه روی تمام کلیساها مسجد بنا شد.

صومعه گغارد، صومعه‌ای در دل کوه

صومعه گغارد یکی از باشکوه‌ترین دیدنیهای ارمنستان است که اطراف ایروان است. این صومعه در دل کوه و از سنگ تراشیده است و آنقدر ارزشمند است که وارد لیست میراث جهانی یونسکو هم شده است.

 

موزه های ارمنستان

آبشار، پارک مجسمه و موزه هنرهای معاصر کافسجیان

یکی از موزه‌های پرآوازه و جاهای دیدنی ارمنستان، آبشار، پارک مجسمه و موزه هنرهای معاصر  کافسجیان است. همچنین این مجموعه به عنوان بنیاد موزه  کافسجیان شناخته می‌شود.

کافسجیان، موزه هنری ایروان، در منطقه مرکزی کنتورن، و در نزدیکی آبشار ایروان واقع شده است. این موزه که مجموعه‌ای از پله‌های عظیم با آبنما را در اختیار خود دارد، از باغ‌های خیابان تامانیان و منطقه عابر پیاده بالا می‌رود.

موزه ماتناداران

موزه ماتناداران (به معنی مخزن کتاب) منبعی ارزشمند از تاریخ ثبت شده کشور ارمنستان و مخزن اصلی نسخه‌های خطی باستانی در ایروان است. به طور کلی این موزه یک موسسه تحقیقاتی و بزرگترین کتابخانه دست‌نوشته‌های ارمنی در جهان است.

موزه سرگئی پاراچانف

سرگئی پاراجانف نویسنده‌ای توانا و خالق اثر چندین فیلم شاهکار بود که باعث تحسین جهانی وی شد. سایه‌های نیاکان فراموش شده (۱۹۶۴)، رنگ انارها (۱۹۶۹)، افسانه قلعه سورام ( ۱۹۸۵) و آشیک-کریب (۱۹۸۸)نمونه‌هایی از آثار این هنرمند مشهور هستند.

موزه ساریان

مارتیروس ساریان یکی از بزرگترین هنرمندان قرن بیستم و بنیانگذار مکتب ملی نقاشی معاصر ارمنستان است. ساریان در ۲۸ فوریه ۱۸۸۰ در نخجوان به دنیا آمد. وی به عنوان یک چهره برجسته ملی از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۱ ریاست اتحادیه هنرمندان ارمنستان را برعهده داشت. آثار وی عمدتا در گالری ملی ارمنستان و همچنین در بهترین موزه‌های کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و سایر کشورها حفظ و به نمایش گذاشته می‌شوند.

موزه تاریخ

موزه تاریخ، یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان، موزه­ای در حوزه باستان‌شناسی، سکه شناسی، قوم نگاری، تاریخ مدرن و مرمت در ارمنستان است. این مجموعه ملی ۴۰۰هزار شی و اثر دارد و در سال ۱۹۲۰ تأسیس شد.

۳۵درصد از مجموعه اصلی از موارد مربوط به باستان شناسی ، ۸درصد از مجموعه از موارد مربوط به مردم نگاری، ۴۵درصد موارد مربوط به سکه شناسی و ۱۲درصد مجموعه از اسناد تشکیل شده است. این موزه، موزه ملی ارمنستان محسوب می‌شود و در میدان جمهوری ایروان واقع شده است.

موزه تاریخ ایروان، عصاره تاریخ این سرزمین

شاید این موزه قدیمی بهترین جا برای ورق زدن تاریخ این شهر و سرزمین باشد. موزه تاریخ ایروان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایروان است که یک جورهایی خانه به دوش بوده و بعد از عوض کردن ۵ خانه نهایتا در این ساختمان زیبا کنار میدان جمهوری ساکن شده است.

موزه نسل کشی ارامنه، حکایت از روزگار تلخ

نسل کشی ارامنه به دست ترکان عثمانی قلب تاریخ را هم به درد آورده است. به خاطر همین است هر جا که ارامنه زندگی‌ای برای خود سر و سامان دادند به یاد از دست رفتگان بنایی ساختند. یکی از این بناها را هم درکلیسای وانک اصفهان می‌توانید ببینید. اما بزرگترین آن موزه نسل کشی ارامنه در ایروان است. شاید از دردناک‌ترین و باعظمت‌ترین مناطق دیدنی ارمنستان همینجاست.

موزه آثار چوبی

در یکی از مناطق زیبای پایتخت ایروان، در خیابان پارونیان، موزه دولتی آثار چوبی و منبت کاری واقع شده است که از جاهای دیدنی ارمنستان به‌شمار می‌رود. این موزه در سال ۱۹۷۷ به همت آلبرت استپانیان، وزیر صنایع چوب و وانیک شرامبیان نقاشی که مجموعه سفال‌ها، فرش‌ها، فلزات، ملاقه‌ها و قاشق‌ها را برای سال‌ها جمع‌آوری کرده بود، بنیانگذاری شد.

 

پاتایا

پاتایا شهر ساحلی کوچکی است در کشور تایلند که در ساحل شرقی خلیج تایلند قرار دارد.

شهر پاتایا در فاصله ۱۶۵ کیلومتری و در جنوب شرقی شهر بانکوک قرار دارد.

شهر پاتایا با بازدید بیش از ۵٫۵ میلیون توریست خارجی در سال، یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی کشور تایلند به حساب می‌آید. پاتایا به دلیل وجود، کاباره‌ها و انواع محلات تفریحات شبانه شهرت جهانی دارد.

 

جاذبه‌های گردشگری در پاتایا

  • جزیره مرجان
  • آکواریوم و دنیای زیر آب
  • کوه بودا
  • باغ وحش ببرها
  • باغ استوایی
  • موزه ریپلی
  • تور گیبون
  • شو الکازار
  • مینی سیام

بانکوک

راهنمای سفر به بانکوک

بانکوک  پایتخت کشور تایلند است. بانکوک دارای بیشترین تعداد توریست در مقایسه با دیگر شهرهای جهان است.

کلانشهر بانکوک با مناطق پیرامون آن به عنوان پایتخت ملی شناخته می‌شوند و استان یا منطقه ویژه‌ای مستقل در کنار ۷۵ استان دیگر تایلند به حساب می‌آیند.

 

مراکز تفریحی

  • کاخ بزرگ
  • بازار روی آب
  • باغ وحش سافاری ورلد
  • مزرعه تمساح‌ها
  • معبد بودا

 

 پوکت

نکاتی که باید پیش از سفر به پوکت بدانیم - کجارو

استان پوکت یکی از استان‌های جنوبی (چانگ وات) تایلند است.

این جزیره از پوکت، بزرگترین جزیره کشور است و ۳۲ جزیره کوچکتر دیگر در اطراف آن تشکیل شده‌است. در ساحل غربی تایلند در دریای اندامان قرار دارد. جزیره پوکت توسط پل Sarasin به استان پهانگ نگا در شمال وصل شده‌است. نزدیکترین استان بعدی کرابی، از شرق به خلیج پهانگ نگا است. استان پوکت ۵۷۶ کیلومتر مربع مساحت دارد، کمی کمتر از سنگاپور، و دومین استان کوچک تایلند است.

در اینجا سواحل شنی زیبایی وجود دارند که چندین کیلومتر در کناره دریا کشیده شده‌اند و آب زلال آن‌ها در کنار طبیعتی بی‌نظیر، منظره‌هایی زیبا را ایجاد کرده‌اند که بسیار تماشایی هستند.

پوکت، بزرگ‌ترین جزیره کشور تایلند است و در دریای آندامان قرار دارد و در این جزیره، شهری با همین نام وجود دارد.